Waterwijs Boeren Gelderland

Grondwaterbeschermingsgebieden ’t Klooster, Dinxperlo, Haarlo en Olden Eibergen

Open zijn naar de burger: deelnemer Marius over boer-burgerverbinding Nieuws

Open zijn naar de burger: deelnemer Marius over boer-burgerverbinding

Verbinding met de consument is broodnodig zegt Marius Lensink. Maar hoe gaat de Waterwijs Boeren-deelnemer uit Haarlo in gesprek met de burger? En wat kan hij andere boeren en tuinders aanraden in contact met de samenleving? Een interview.

Marius, naast melkveehouder en loonwerker run je ook boerderijcamping Campanula. Op de camping kom je natuurlijk veel in contact met burgers. Is dat belangrijk voor jou?
“Sterker nog, ik vind het broodnodig. Ik merk dat de afstand  tussen consument en boer steeds groter wordt. Burgers weten niet hoe voedsel wordt geproduceerd en hebben geen goed beeld van het boerenbestaan. Wij hebben al heel lang een camping en staan vooral daardoor nog in verbinding met de samenleving.”

Als campingeigenaar heb je de mogelijkheid om het boerenverhaal te vertellen. Hoe doe jij dat?
“Het begint vaak bij de kinderen, die zijn niet uit de stal te krijgen en willen bij alle werkzaamheden helpen. Heel erg mooi, dat zijn immers de consumenten van de toekomst. Door de kinderen volgen vaak ook hun ouders met soms kritische vragen. Ik vind het belangrijk om mijn liefde voor dit vak over te brengen en te vertellen waarom ik  boer wil zijn. Tegelijkertijd ben ik ook eerlijk tegen mijn gasten: goed geproduceerde en betaalbare producten in de supermarkt heeft een prijs voor onze omgeving en de dieren. Willen we het anders? Dan is dat aan ons als maatschappij en niet alleen aan de boer.”

Begrijpen gasten hoe complex het boerenleven is anno nu?
“Dat probeer ik wel uit te leggen. Ik vertel bijvoorbeeld over waarom ik deelneem aan Waterwijs Boeren en HOE Duurzaam. Goed en voldoende drinkwater is niet vanzelfsprekend. De burger weet dat vaak niet, maar ik ben dagelijks bezig met verbetering van bodemgesteldheid, bodemleven en OS-verhoging. Daar kijken ze dan wel van op.”

Wat voor kritische vragen krijg je?
“Vorig jaar logeerde hier een moeder en dochter. Ik zag dat ze met een grote boog en met de hand voor de mond om de sproeimachine heen liepen. Daar waren ze duidelijk bang voor, want het was volgens hen ‘puur gif’. In gesprek met het duo legde ik uit dat het een gewasbeschermingsmiddel is en dat we het zorgvuldig gebruiken met behulp van de nieuwste technieken als GPS. Ik zie ze dan bijdraaien.”

Jij hebt een camping en komt daardoor automatisch in contact met burgers. Veel deelnemers aan Waterwijs Boeren hebben die gelegenheid niet. Wat raad je ze aan?
“Via internet is het ook mogelijk om in contact te komen met de consument. Ik deel bijvoorbeeld filmpjes van werkzaamheden op het bedrijf, zoals inzaaien of inkuilen, op onze website. De kunst is om bij kritische reacties niet direct in de weerstand te schieten, maar te beseffen dat burgers vaak onwetend zijn. Laten wij ze opvoeden! Andersom reageren oplettende burgers ook op ons bedrijf naar aanleiding van de actualiteit, zoals over de wet dieren die per 2023 ingaat. Dan zijn campinggasten nieuwsgierig hoe wij daar mee om gaan.”

Wat zou Waterwijs Boeren voor rol kunnen spelen bij boer-burgerverbinding?
“Het zou goed zijn als Waterwijs Boeren laat zien welke maatregelen deelnemers nemen voor gezond en voldoende water. We mogen trots zijn op de stappen die we zetten! Ik zie ook een rol weggelegd voor gemeenten. We zijn een agrarische en toeristische gemeente, promoot de boerenpraktijk! Laat burgers maar weten wat boeren doen voor het onderhouden van het gebied. Want van de schoonheid van de Achterhoek genieten we allemaal toch?”